Akneupplysningen

Vitaminer mot finnar – De här vitaminerna hjälper mot akne

vitaminer mot finnar och som hjälper mot akne

Ett tillskott av vitaminer kan hjälpa mot finnar och akne genom att stärka din hud på olika sätt. Det finns en hel del studier och forskning som visar på sambanden, särskilt för D-vitamin och B-vitamin.

Här går vi igenom vilka vitaminer som kan hjälpa dig i kampen mot akne.

D-vitamin mot akne

Först på listan är D-vitamin och dess effekter och förmåga att motverka akne. D-vitamin är en viktig beståndsdel för att bygga hud, hår och skelett.

D-vitamin behöver man få i sig konstant men tyvärr får vi i Sverige i oss alldeles för lite. Särskilt under vinterhalvåret.

Lite om d-vitamin:

  • Vi producerar eget d-vitamin genom solexponering och får i oss en mycket liten del genom kost (främst fet fisk)
  • D-vitamin är något som vi i Sverige lider stor brist av, särskilt på vinterhalvåret då inte ens solen hjälper, även om den lyser (UVB-strålarna når inte fram)
  • D-vitaminets förhållande och effekter på hud och hår är starkt förknippat (bevisat efter åratal av forskning)
  • Ju mörkare hy du har desto mindre tar du upp UVB-strålar och desto mindre D-vitamin producerar du (ljushyade är därför mer genetiskt anpassade till vårt klimat)
fet fisk d-vitamin intag hjälper mot finnar

Vi kan bara tillgodogöra oss cirka 10% av D-vitamininnehållet i exempelvis fet fisk. Och solen hjälper bara under sommarhalvåret. Extra tillskott av D-vitamin är därför nödvändigt för de flesta av oss.

Vi lider mindre av akne under sommaren

Många upplever att de får mindre finnar och utslag under sommaren. Vilket är helt rätt men det är inte för att vi blir brunbrända som avgör utan vår inbyggda förmåga att producera D-vitamin. Faktum är att ju mer brunbränd du blir desto mindre D-vitamin tar du i slutändan upp eftersom huden bygger upp ett skydd av pigment mot solstrålningen.

Annars är sommarklimatet inte särskilt bra för vår hud. Talgproduktionen ökar och samtidigt så svettas vi mer och använder mer skydd i form av krämer som normalt är en utlösare för akne.

Men forskning visar på att d-vitamin, det ämne som vi producerar själva när vi utsätts för solljus, minskar effekten och spridningen av utslag.

Och allt du behöver är i stort sett en kvart solljus om dagen under sommaren för att hålla igång produktionen av d-vitamin.

Tyvärr så räcker en normal dos av solljus under en sommar inte särskilt länge. Bara efter 3-4 veckor så stannar produktionen upp om vi inte utsätts för mer UVB-ljus. Och redan under september månad så står solen så lågt att UVB-strålarna inte når fram till där vi är. 

Och desto mer finnar och utslag under vintern...

Om du därför upplever att du får mer utbrott av finnar när mörkret och hösten kommer så är du inte ensam.

De absoluta topparna i folk som söker svar på frågor om finnar och akne sker bara några veckor efter sommaren. I stort sett så länge som d-vitaminproduktionen hålls igång i våra kroppar och sedan avstannar.

d-vitamin mot akne

Diagram över när folk söker svar på frågor och hjälp för sin akne. Under vinterhalvåret ökar det kraftigt - vilket kan förklaras att det är under den här tiden som många lider av d-vitaminbrist på grund av för lite sol.

D-vitaminet behandlar inte men förhindrar akneutslag

D-vitaminet är ingen behandling mot redan uppkomna finnar utan är att se som ett sätt att förhindra finnar.

Vitaminet stärker vår hud (och en hel del andra organ i vår kropp) till att bättre klara av inflammationer, oavsett om man har hög produktion av talg som normalt leder till finnar och utslag.

För en behandling med D-vitamin mot akne så rekommenderar vi att man tar det i form av kosttillskott. Det krävs nämligen massiva mängder av rätt kost för att få i sig rätt dos.

B-vitamin och finnar - Både bra och dåligt

B-vitamin består av flera undergrupper där alla mer eller mindre bidrar till att underhålla våra kroppar.

Men när det gäller just akne så är det vitamin B5 som hjälper främst. Och så finns det även vitamin B12 som du helst ska undvika.

Höga doser vitamin B5 kan motverka akne och utslag

Vitamin B5 eller Pantotensyra finns i alla celler och stödjer många viktiga funktioner, bland annat:

  • Påskyndar celltillväxt
  • Stimulerar och förbättrar läkning vid sår
  • Reparerar skador på hud och slemhinnor
  • Är den en antioxidant, d v s 

Vitamin B5 har visat sig fungera väldigt bra mot symtom på akne (finnar och pormaskar) och hos vissa reduceras även produktionen av talg som normalt förknippas med fet hy.

Att reducera talg i huden minskar nämligen riskerna för att aknebakterien ska få fäste inflammera hudens talgkörtlar.

Därför så kan rätt sorts vitamin B5, som är utvecklad för att motverka akne, vara ett bra komplement till rengörande behandling eller bakteriehämmande åtgärder.

B12 är dåligt

På andra sidan så har vitamin B12 som i för höga doser inte alls är bra för dig som riskerar att få utbrott från akne.

Vitamin B12 finns normalt i kött och skaldjur och fungerar genom att vara:

  • Viktig för celldelning
  • Absolut nödvändig för nyproduktion av röda blodkroppar

Men för höga doser kan alltså påverka bakterier i vår hud att överproducera fettsyra och glukos som sedan leder till inflammationer i form av akneutslag.

Har du en fråga eller kommentar?

avatar